Læger i uddannelsesstilling

Klinisk Farmakologisk Afdeling, Bispebjerg Hospital er en forskningsaktiv afdeling, p√• et internationalt anerkendt h√łjt niveau inden for oxidative DNA-skader, l√¶gemiddelmetabolisme, l√¶gemiddel-toksikologi, farmakoepidemiologi og farmakogenetik. Den uddannelsess√łgende kan forvente at blive inddraget i et eller flere projekter efter evne og interesse.

Der vil blive udarbejdet er undervisningsprogram, forventet totalt ca. 3 m√•neder her p√• laboratoriet, hvor den uddannelsess√łgende vil modtage undervisning i forskellige laboratorieteknikker, kvalitetskontrol, analysemetoder etc. Dette vil forege p√• Klinisk Farmakologisk Laboratorium Q7642, Rigshospitalet, Tagensvej 20-4.sal, 2200 Kbh. N.

Tr√¶ningsprogrammet er organiseret og overv√•ges af Sundhedsstyrelsen. Der er to typer repr√¶senteret i tr√¶ningsprogrammet: grundforskningsvejledere og klinisk videnskabs mentorer. Alle grundforskningsvejledere har dynamisk grundl√¶ggende videnskab indenfor forskningsprogrammerne. Dette giver et stimulerende forskningsmilj√ł med forskningssp√łrgsm√•l og -problemer.  Ud over de grundl√¶ggende videnskab forskningsaktiviteter, gennemf√łrer tutor ogs√• enten direkte de kliniske forskningsprojekter eller samarbejder med den uddannelsess√łgende, som s√• vil skrive videnskabelige artikler om deres forskning. Hver af grundforskningsvejleder opfordrer derfor den uddannelsess√łgende til at unders√łge forholdet mellem deres lab's aktiviteter og klinisk medicin. Selv om de fleste af grundforskningsvejledererne ogs√•er godt kvalificerede til at fungere som klinisk videnskabsmentorer, er uddannelsesfakultetet udvidet med en fornem gruppe af kliniske forskere, der udvider anvendelsesomr√•det for klinisk forskning til r√•dighed for de uddannelsess√łgende. Den uddannelsess√łgende og tutor m√łdes regelm√¶ssigt for at vurdere den uddannelsess√łgendes fremskridt og tilvejebringer den n√łdvendige vejledning og hj√¶lp. Endelig er den uddannelss√łgende, der har l√¶rt om begreberne klinisk farmakologi, i stand til at anvende farmakokinetiske og farmakodynamiske principper ved problemer med medicinsk behandling.