Undervisning i klinisk farmakologi og terapi

De studerende vil blive inddraget i undervisningen. Undervisningen bliver et f√¶lles projekt for underviser, Ph.D-studerende og l√¶ger i uddannelsesstilling. Vores fokus er hvordan man p√• en effektiv m√łde giver viden, f√¶rdigheder og holdninger videre, som de studerende kan som anvende som l√¶ger i de kommende √•rtier.

Programmet best√•r af fire overlappende dele: 1) generel klinisk farmakologi (med fokus p√• hvordan medicinordination tilpasses individuelt), 2) rationel ordinationsprincipper (generelle principper for valg af medicin, hvordan man ordinerer en personlig recept), 3) sygdomsspecifikke kliniske emner (farmakoterapi af sygdomme hyppigt set i almindelig praksis) og 4) workshops med emnerne farmakokinetik, smertebehandling, toksikologi, dialyse, √¶ldre. I overensstemmelsen med de etablerede uddannelsesm√¶ssige m√•l, omfatter naturligvis medicin-, patient-, og sygdoms-orienterede begreber og endvidere anvendelse af kosttilskud, naturl√¶gemidler og alternative behandlingsformer.

Der bruges studenderaktivende undervisning til at l√¶re de studerende, hvordan man redeg√łr for de almene begreber i klinisk farmakologi og rationel farmakoterapi.

I 2016 kom ny studieordning. Klinisk farmakologi har f√•et et selvst√¶ndigt kursus p√• 2. semester kandidatuddannelsen. Kurset er gennemf√łrt for f√łrste gang januar/februar 2016, best√•r af forel√¶sninger og SAU timer med holdst√łrrelser p√• 24 studerende. Kurset afsluttes med en skriftlig karaktergivende skriftlig 2 timers eksamen, som best√•r af MC og kortsvarsopgaver. Undervisningen udvikles i retning af blended, online adaptive learning.

se mere på http://www.rhpharm.dk/